Tarkvara arendus- ja ärimudeli analüüs Spotify näitel


Agiilne arendusmudel




Agiilne metoodika kasutab pidevat planeerimist, õppimist, täiustamist, meeskonna koostööd ja evolutsioonilist arengut.  See soodustab paindlikku muutustele reageerimist. Üldiselt on agiilse mudeli keskmes kordustega arendus, intensiivne suhtlus ja varajane klientide tagasiside. Digitaalne muusikaplatvorm Spotify vōttis süsteemselt kasutusele Scrum meetodi. Scrumi rakendamiseni viis tahtlik, juhtkonna poolt heaks kiidetud plaan.

Scrum on ilmselt üks populaarsemaid agiilseid mudeleid. Iteratsioonid ('sprindid') on tavaliselt 2-4 nädala pikkused ning neile eelneb põhjalik planeerimine ja eelneva sprindi hindamine. Pärast sprinditegevuste määratlemist pole muudatused lubatud. 

Spotify kasutab väikseid meeskondi, mis on täiesti sõltumatud. Neid rühmi koheldakse kui üksikuid idufirmasid. Neil on lubatud olla täielikult autonoomsed ja töötada iseseisvalt, et keskenduda  spetsiifilistele funktsioonidele. Need autonoomsed meeskonnad on organiseeritud suuremateks üksusteks, et edendada meeskondade vahelist teadmiste jagamist. Spotify meeskonnapõhine lähenemine paistab tasakaalustavat meeskondade sõltumatust ja teadmiste jagamist rühmade vahel, kes ei tee igapäevaselt koostööd. 

Selline lähenemine võimaldab ettevõttel kiiresti tarkvaravärskendusi välja töötada ja tarnida. Nende väikeste autonoomsete meeskondade lisaeelis on see, et nad saavad teha muudatusi ja pakkuda versiooniuuendusi ilma teiste meeskondade tööd segamata. Need rühmad või meeskonnad omavad täielikult oma tooteosasid, nii et nad saavad neid juurutada, muuta ja täiendada ilma midagi muud mōjutamata. Spotify Scrumi master'id peavad olema kogenud agiilsed treenerid.

Freemium ärimudel



Freemium ("free" + "premium") on ärimudel, mille puhul ettevõte pakub kasutajatele põhi- või piiratud funktsioone tasuta ja võtab seejärel lisa- või täiustatud funktsioonide eest lisatasu. 

2006. aastal käivitas Spotify tasuta veebimuusikateenuse, et konkureerida vabalt saadaoleva piraatmuusikaga. Selle peamine tuluallikas pärineb kasutajatelt, kes lähevad üle tasulistele tellimusetele.

Spotify tasuta muusika voogedastusteenus annab kasutajatele juurdepääsu miljonite lugudele. Tasuta teenusel on põhifunktsioonid ja kasutajad peavad kuulama tasuta teenust osaliselt subsideerivate reklaamijate sõnumeid. 

Spotify on olnud äärmiselt edukas tasuta kasutajate muutmisel tasulisteks. See annab kuulajale lisafunktsioonid ning eemaldab reklaamid. Umbes pooled Spotify kasutajad on tasulise teenuse tellijad.

Spotify maksab plaadifirmadele ligi 52% iga stream'i tulust. Üle 85% Spotify voogesitatud muusikast kuulub neljale plaadifirmale: Sony, Universal, Warner ja Merlin. 2018. aastal maksis Spotify tasuliste kasutajate eest 3,5 miljardit eurot ja tasuta kasutajate eest 0,5 miljardit eurot, mis moodustas 74% kogukuludest.

Esimest korda teenis Spotify kasumit 2019. aastal.

Kasutatud kirjandus


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Üks Virginia Shea käsk

Uue meedia mõju traditsioonilisele