Kasutatavus veebis


Veebi kasutatavust võib käsitleda veebisaidi või rakenduse kasutusmugavuse indikaatorina, mis näitab kas veebisait on kasutaja seisukohast tõhus ning hõlpsasti navigeeritav või mitte.

Võtme aspektid

Navigeeritavus
Halb navigeerimiskogemus on peamine põhjus, miks kasutajad veebisaitidelt lahkuvad. Kasutuskogemus peaks olema nauditav ning tõrgeteta. 

Kasutajaliides
Kliendikogemus on väga oluline, kodulehe välimus ja kujundus võivad palju mõjutada ning neid tuleks sihtrühma järgi kujundada. Samuti on oluline, et veebisaidi kujundust toetaksid erinevad seadmed. Kasutatav liides peaks olema esmakordsel kokkupuutel intuitiivne, lihtsasti tutvutav ning kergesti jõutav kasutuspädevuseni. Näiteks peaks hästi tehtud reisibüroo veebisaidil  olema toimingutejada piletiostuni kasutajale võimalikult kiire ja lihtne. Kasutajatel peaks olema veebisaiti kasutades lihtne oma eesmärki saavutada. Järgmistel külastustel peaks olema lihtne meelde tuletada kasutajaliidest ja selle kasutamist.

Sisu ja graafika
Veebisaidi omanik peaks leidma tasakaalu oma veebisaidi sisu ja graafika vahel. Sisu peaks olema väga selge ja jagatud erinevateks veebilehtedeks väga intuitiivse loogikaga.

Pildid ja videod
Kodulehe üle otsustamiseks ja sellelt lahkumiseks kulub kasutajatel 10 sekundit, kui see neid ei köida

Kiiresti laaditavad veebilehed
Uuringud näitavad, et mida kiirem veebisait, seda õnnelikum on kasutaja. Sel põhjusel võttis ka Google kasutusele kiirusel põhineva algoritmi.

Halb näide - Craigslist


Tuim veits. Ainult lingid, mida mööda kasutajad saavad infot ning teha erinevaid toiminguid. Disain ja kasutatavus on aastast 1995, kuid endiselt on sait kasutajate seas populaarne. Mitte üht pilti, kogu tekst üht värvi. Vastupidiselt kõigile kasutusmugavuse ja terve mõistuse põhimõtetele, ei saa te pakutavate toodete pilte lihtsalt sirvida.  Disain tundub siiski taotuslikult sellline. Üks arvamus on, et vananenud disain töötab, kuna see keskendub kasutaja peamistele ülesannetele: teenuste/toodete ostmisele ja müümisele. See võimaldab kasutajal hõlpsasti oma eesmärke saavutada, olenemata sellest, kui ilus see välja näeb.

Siiski vastupidise halva näitena tooksin välja EKA näite. Tohutult kirju, paljude piltidega. Kogu informatsioon ülikooli kohta on vist püütud esilehele ära mahutada. Puudub visuaalne hierarhia, karjuv värvigamma ja lihtsalt minu silmad väsivad seda lehte vaadates.

Hea näide - Amazon



Lihtne, intuitiivne, struktueeritud. Mitte igav ja mitte liiga kirju. Saidi töölauaversioon on optimeeritud nii tahvelarvutite kui ka lauaarvutite ekraanide jaoks. Paigutus on paindlik ja kohandub ekraani suuruse vähendamisel automaatselt. Ka mobiililiides on puhas ja mitte segadust tekitav. Leht toimib tõrgeteta ja sujuvalt. Lisaks tegelevad nad ka oma saidi ligipääsetavusega. Nt funktsioonid nagu Show and Tell ja VoiceView ekraanilugeja. Oma veebisaidil kirjutavad nad: "Otsime alati võimalusi saidi kasutatavuse parandamiseks oma klientide, sealhulgas erivajadustega inimeste jaoks."

Kasutatud kirjandus

https://www.interaction-design.org/literature/article/usability-a-part-of-the-user-experience

https://www.userreport.com/blog/website-usability/

https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

https://ukraine.craigslist.org/

https://medium.com/usabilitygeek/craigslist-homepage-redesign-a-ux-study-bc63fec5bbe6

https://www.crazyegg.com/blog/principles-website-usability/

https://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=15701038011

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Üks Virginia Shea käsk

Tarkvara arendus- ja ärimudeli analüüs Spotify näitel

Uue meedia mõju traditsioonilisele